Uit eerste hand

John de Mol verkoopt Radio Veronica voordat het te laat is

John de Mol verkoopt Radio Veronica voordat het te laat is

John de Mol verkoopt Radio Veronica aan Mediahuis. Hij moet er vanaf nu het nog kan, omdat de veilig op frequenties bijna wordt geopend en Talpa momenteel te veel commerciële radiostations in zijn bezit heeft. We leggen het hieronder haarfijn uit.

Afscheid nemen van een radiozender

In december bleek al dat er een ware radio-oorlog zou moeten ontstaan, omdat bekend werd gemaakt dat FM-frequenties opnieuw aangekocht moesten worden én één partij maar drie frequenties in zijn bezit mag hebben. Voor John de Mol bekent dit dat hij afscheid moet nemen van in ieder geval één radiostation.

John de Mol verkoopt Radio Veronica

Vandaag werd bekend gemaakt dat de afvaller Radio Veronica is geworden. Die voorspelling maakten we afgelopen december ook al, want dat is nou eenmaal de slechtlopende van de stations. Omdat het kabinet heeft besloten dat een mediabedrijf maximaal drie FM-plekken mag bezitten, moeten deze plekken opnieuw geveild worden onder de verschillende bedrijven.

Moederbedrijf van De Telegraaf

Mediahuis, die onder andere het moederbedrijf is van De Telegraaf, heeft besloten Radio Veronica over te nemen. Het is nog niet zeker, maar het lijkt erop dat het huidige personeel van de zender ook meegaat. Daar wordt nog over gesproken voordat er een definitieve beslissing wordt genomen.

‘Stoelendans’

In september is het zover, dan wordt de veiling op de radiofrequenties geopend. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat regisseert deze ‘stoelendans’. In totaal zijn er negen plekken op de FM-band beschikbaar voor commerciële partijen. Daar zal dus om gevochten moeten worden. Misschien heeft John de Mol ook wel een dealtje gemaakt bij het Mediahuis om in ieder geval één concurrent op een lager pitje te zetten, maar dat is niet bekend.

Waar gaat het geld naartoe?

Wat wordt er precies geveild en waar gaat het geld naartoe? Zoals eerdergenoemd zijn er in totaal negen plekken beschikbaar voor de commerciële partijen. De publieke zenders hebben sowieso een plek. Commerciële partijen kunnen bieden op een plek die ze voor de komende twaalf jaar vasthouden. Daarna is de bedoeling dat we overgaan op enkel DAB+ radio. De honderden miljoenen die deze veiling oplevert, gaat de staatskas spekken.

Nog geen reacties