
Het is zover: Marco Borsato heeft zijn comeback aangekondigd. Op Instagram, natuurlijk — want waar anders kun je beter je rentree inluiden dan op het platform waar filters en vergetelheid hand in hand gaan? In een kort filmpje is de gevallen popprins te horen terwijl hij het woord “limoncello” zingt. Meer niet. Alleen: limoncello. De toon is gezet.
Na de grote expose van RoddelPraat, waarna de heilige Tim Hofman er uiteraard weer vandoor ging met de scoop, volgde er een radiostilte. Maar nu is meneer dus weer terug. Het nummer — vermoedelijk getiteld Limoncello (wat anders?) — lijkt een subtiele poging tot rebranding: van “Marco de man van emotie” naar “Marco de man van de Italiaanse terrassen.” Want als je imago in Nederland onherstelbaar beschadigd is, kun je altijd nog de hitlijsten infiltreren met een feelgood-deuntje dat niets zegt, niets betekent, en hopelijk niets oproept behalve drankzucht.
Cynici zouden kunnen zeggen: hij zegt niets, omdat hij niets kan zeggen. Of beter gezegd: niets mág zeggen. Advocaten knikken tevreden mee, terwijl Marco zingt over citroengele zonnestralen in plaats van andere zaken.
Remix van Limoncello
Maar laten we eerlijk zijn: Nederland is het land waar we sneller vergeten dan dat we vergeven. Dus wie weet staan we komende zomer weer massaal te deinen op een remix van Limoncello, met zonnebril op en moreel kompas in de vergetelheidsmodus.
Marco is terug. En hij zegt slechts één woord. Luister zelf maar.