Heineken onderneemt juridische stappen tegen Sam en Rijk Hofman, omdat de twee het logo van het biermerk hebben gebruikt in een drankspel dat ze te koop hadden staan op hun website. De bierbrouwerij wil dat het logo van de verpakking wordt verwijderd.
De bierbrouwerij is niet blij
Sam en Rijk Hofman maken inmiddels alweer een tijdje de Broers podcast samen. Sinds april vorig jaar was het mogelijk om twee versies van een drankspel te kopen op de website van de podcast. Inmiddels zijn beiden uitverkocht, maar bierbrouwerij Heineken had er wat problemen mee. Het logo stond namelijk op de verpakking van het spel en daar was het bedrijf niet erg blij mee.
Heineken onderneemt juridische stappen tegen Sam en Rijk Hofman
Het gaat dus om een drankspel dat de broertjes Hofman ‘Try Not To Spuitkots‘ hebben genoemd. Ugh… Natuurlijk is het een kaartspel waarbij het doel van het spel is dat je achterlijk veel gaat zuipen. Op de verpakking is een man te zien die bewusteloos op de grond ligt en een kratje Heineken omarmt. Volgens de brouwerij is dit ‘inbreuk op merkrecht’. Nu ben ik niet juridisch geschoold, maar ik begrijp ook nog dat dit inderdaad niet helemaal de bedoeling moet zijn.
Alles verwijderen
Een woordvoerder van het biermerk heeft al laten weten dat de uitgever van het spel beloofd heeft het logo te verwijderen. En daar houdt het niet bij op, want ‘verwijzingen naar Heineken’ moeten ook overal verwijderd worden. De woordvoerder laat weten dat ze gaan monitoren of dit ook daadwerkelijk gebeurt. Wij hebben ook al een beetje lopen ‘monitoren’ en kwamen tot de ontdekking dat het niet logo niet meer te zien is op de website. Daar is een versie van het spel te zien waar Heineken niet opstaat, maar op Instagram staan nog wel een aantal foto’s. Oeps…
Minderjarigen aansporen tot overmatig alcoholgebruik
Natuurlijk is er ook veel kritiek op de jongens, omdat ze ‘minderjarigen zouden aansporen tot overmatig alcoholgebruik’, maar daar zijn de flikker broertjes het niet mee eens. “Als minderjarigen ons spel kopen betreuren wij dat”, laat Rijk Hofman weten. Hij gooit zelfs opeens met een getal waarvan niemand weet waar het vandaan komt: “Slechts 1,28 procent van de luisteraars is minderjarig.” Volgens mij is daar al helemaal niets van waar, maar dat ter zijde.
‘Juridisch gezien doen we niets dat niet mag’
Nu is het ook allemaal natuurlijk wel weer een beetje mierenneuken van de maatschappij waarin tegenwoordig niets meer mag. Rijk legt uit: “Juridisch gezien doen we geenszins iets dat niet mag. Moreel gezien kunnen we het gesprek over wat de rol van alcohol in onze maatschappij is altijd voeren. Wat wij in ieder geval aanhouden, is: als je drinkt, drink met mate. Dat staat ook op de achterkant van het spel.” Tja, juridisch zullen ze ook echt niets verkeerd doen. Behalve dan dat ze het merk van Heineken hebben gestolen.
Nog geen reacties