Uit eerste hand

Ongezonde bedrijfscultuur bij het mediabedrijf van Linda de Mol: ‘Succes is verslavend’

Ongezonde bedrijfscultuur bij het mediabedrijf van Linda de Mol: 'Succes is verslavend'

De creatief directeur doet een boekje open over de ongezonde bedrijfscultuur bij het mediabedrijf van Linda de Mol. Is het vergelijkbaar met DWDD? Het heeft haar aan het denken gezet, maar ze legt wel uit dat er bij LINDA. geen sprake was van ‘kleineren’.

Ongezonde bedrijfscultuur bij het mediabedrijf van Linda de Mol

Op NPO Radio 1 doet creatief directeur Jildou van der Bijl een boekje open over de bedrijfscultuur achter de schermen bij het mediabedrijf LINDA.. In het programma ‘De Perstribune’ begint zij te vertellen dat er zelfs een ‘ongezonde bedrijfscultuur’ was en dat het er niet altijd even gezellig aan toeging.

‘Succes is verslavend’

Jildou legt uit: “Succes is ook een soort van verslavend en dan ga je ook denken dat de manier waarop je het doet, de beste manier is.” Het is dan vaak lastig om van een bepaald idee af te stappen. “Als je dan denkt: we zijn zo succesvol omdat iedereen zo hard werkt en we altijd voor die tien gaan en het is nooit goed genoeg, dat kan ook een hele ongezonde bedrijfscultuur opleveren. En dat was bij ons zo”, vervolgt ze.

‘Geen vrijbrief om mensen te kleineren’

Natuurlijk gooit presentator Jurgen van den Berg het DWDD-balletje op. Is de situatie daarmee te vergelijken? Jildou legt uit dat ze zich kon verplaatsen in Matthijs van Nieuwkerk, omdat hij het idee had dat hij de ‘Champions League’ moest maken. Waarschijnlijk was ze dus zelf net zo tegen het personeel. “Maar dat geeft natuurlijk geen vrijbrief om mensen te kleineren”, legt ze wel uit. Het verschil met DWDD is dan ook wel dat er volgens haar bij LINDA. geen sprake was van kleineren.

De situatie rondom DWDD heeft er wel toe geleid dat mensen op training zijn gegaan en dat er soms ook ‘nee’ mag worden gezegd. Wat de trainingen precies inhouden wordt niet gezegd. Misschien dat Jessie Jazz Vuijk hier nog iets in kan betekenen? Momenteel zou de mentaliteit binnen LINDA. als volgt zijn: “We streven nog steeds naar het beste, maar als dat niet lukt is het ook oké.” Inmiddels is Jildou hier, na zeventien jaar dienst, geen hoofdredacteur meer. Bijzonder dat ze er nu dan toch nog iets over te zeggen heeft.

Nog geen reacties