
DPG Media, het Vlaamse media-imperium dat op dit moment al de helft van onze kranten, websites en radiozenders bezit, koopt nu ook RTL Nederland op. De zoveelste overname in een land waar “onafhankelijke journalistiek” inmiddels net zo zeldzaam is als een woke-vrije talkshow. Wat dit betekent voor jouw beeldbuis en brein? Lees en huiver.
De mediakoning van de Lage Landen
Wat al maanden in de lucht hing, is nu zo goed als een feit: DPG Media koopt RTL Nederland op voor het schappelijke prijsje van 1,1 miljard euro. Alsof je even een zak snoep koopt bij de Albert Heijn. De deal is inmiddels goedgekeurd door de ACM – voor wie het vergeten is: de Autoriteit Consument & Markt, dat is die club die moet zorgen dat er eerlijke concurrentie is en dat niet alles door één groot bedrijf wordt opgevreten. Nou, dat is dus lekker gelukt.
DPG Media is sowieso al niet bepaald een kleintje. Onder hun vlag hangen grote namen zoals:
-
Algemeen Dagblad (AD)
-
de Volkskrant
-
Trouw
-
NU.nl
-
Qmusic
- Donald Duck
- Check hun eigen website voor de rest
En nu komt dus RTL Nederland erbij, inclusief populaire zenders als RTL4, RTL5, RTL7, RTL Z én streamingdienst Videoland. Daarmee worden de schijn van pluriformiteit en de façade van keuzevrijheid definitief omver geblazen. Alles straks onder één dak — en wel dat van de Vlaamse mediamiljardair Christian Van Thillo, de grote baas van DPG. Gezellig!
ACM knikt braaf mee
De ACM zegt: “Geen probleem hoor, als jullie maar beloven dat redacties als RTL Nieuws en NU.nl onafhankelijk blijven (voor de komende tien jaar).” Want ja, die belofte werkt zó goed in de praktijk.
Spotprent.