
De familie Bellinga, hét zonnetje in huis van de Nederlandse familievlog-industrie, heeft eindelijk besloten om de reacties onder hun YouTube-video's uit te zetten. Want als je doet alsof niemand kritiek heeft, is er ook geen kritiek, toch?
Natuurlijk komt dit niet zomaar uit de lucht vallen. Er was commotie. Grote commotie. En zoals met alle commotie in Nederland anno nu, begon het bij een heilige man met een microfoon: Tim Hofman. Onze nationale moraalkompas maakte een aflevering van BOOS over kindfluencers en gooide daarmee een morele bom in het pastelgekleurde vloggerlandschap.
Maar wacht even. Voordat we Tim tot de heilige ridder van de kinderrechten bombarderen: het idee had hij, heel origineel, opgepikt bij niemand minder dan bij ons, RoddelPraat. Wij bespraken dit al maanden geleden, maar ja, zij zijn geen Tim met zijn artistieke slow zooms en belerende voice-overs, dus niemand nam het toen echt serieus.
PR-strategie van de Bellinga's?
Enfin, terug naar de Bellinga’s. De reacties staan nu uit, en dat voelt een beetje als een restaurant dat de recensieknop uitschakelt na een salmonella-uitbraak. "Als mensen niet kunnen zeggen dat het problematisch is, is het probleem opgelost." Het is een klassieke PR-strategie: damage control door doen alsof er geen damage is.